תכנון בתי כנסת – שילוב של קדושה, הוד והדר

בית כנסת המשמש להתכנסות של אנשים לצורך תפילה וציון חגים חשובים מהווה עבור רבים מאזרחי ישראל את המקום החשוב ביותר בחיי היום יום. תכנון עיצוב של בית כנסת נחשב בעולם האדריכלי לפרוייקט חשוב ומיוחד שאותו צריך לקיים בהקפדה ולהביא את תועלת המבנה למקסימום, כולל הנחיות ופרמטרים הקשורים לדת (כיוונים, חללים ייחודיים וכו').

על עבודת העיצוב והתכנון של בית הכנסת מנצח אדריכל מנוסה עם ניסיון וידע בתכנון ואיצוב של בתי כנסת. עבודה זו מאתגרת ומעניינת ודורשת ידע והתאמה מקצועית באדריכלות ובעיצוב פנים. על האדריכל להיות בקיא בבנייה ועיצוב של מבנה כזה ועליו לשלוט באותם פרמטרים של תכנון מבני קדושה, על מנת ליצור ולהקים מבנה בעל משמעות למתפללים בו.

הפרמטרים לתכנון ועיצוב בתי כנסת

בראש ובראשונה על האדריכל לקיים סביבה נאותה ונעימה למתפללים באווירת קדושה תוך כדי שמירה על מקומות ישיבה נוחים, הקמת איזור לעזרת נשים שמגיעות להתפלל, כיווני תפילה, מקום נכון לספר התורה, תכנון מערכת מיזוג אוויר שתתאים לגודל החלל וכמובן יש להתייחס לגודל המבנה. גודל קהיליית המתפללים מכתיב אף הוא את תכנון שטח בית הכנסת.

צרכי הקהילה הם פרמטר חשוב בפני עצמו, ועל כן יש לתכנן את בית הכנסת לפי אופי הקהילה. לצורך זה, על האדריכל ללמוד את קהילת בית הכנסת, להכיר את צרכיה ואת ההיסטוריה שלה, מומלץ לתכנן מפגשים ושיחות אישיות עם הרב, אנשי מפתח בקהילה ונשות הקהילה על מנת לקבל מושג על אופייה. לדוגמא, קיים הבדל בין בית כנסת המשרת קהילה צעירה עם משפחות רבות וילדים לבין בית כנסת המשרת קהילה מבוגרת או הבדל בין בית כנסת ספרדי לבית כנסת אשכנזי וכו'.

תכנון בתי כנסת

תכנון בתי כנסת- עיצוב פנים

גם נושא עיצוב הפנים מוכתב ע"י קווים מסוימים וייחודיים. ישנם אלמנטים קבועים הקיימים בכל בית כנסת הממלאים צרכים דתיים-הלכתיים (עזרת נשים, מיקום ספר התורה, עמדת החזן ועוד) וצרכים לוגיסטיים (שירותים, חדר גבאי, אזורי שטיפת ידיים, אזור לארוחות וכו'). גם למקומות הישיבה יש מרכים שונים מהרגיל- מקום לאחסן ספרים ולקריאתם. עיצוב הפנים ורמת הריהוט תלויה כמובן ברצון בעלי הממון והתקציב העומד לרשותם. בכל מקרה עיצוב פנים של בתי כנסת לא זהה לסגנונות מודרניים וקיים קו מסורתי משהו בדרך העיצוב של החללים (יודאיקות, ויטראז'ים, ריהוט עץ וכו')

האדריכלית נינה ליזיק היא בעלת ניסיון רב בתחום תכנון הבנייה של בתים פרטיים ומבנים ציבוריים, כולל תכנון בתי כנסת כבר למעלה מ-20 שנה. במהלכן ביצעה מאות פרויקטים שונים בתחום, תוך שימת דגש על תקשורת והבנת צרכי הלקוח והאתגרים העומדים בפניו. לפרטים נוספים צרו קשר ואשוב אליכם בהקדם, בדוא"ל: pl.archs@gmail.com, בטלפון: 04-9565328, או בנייד: 054-4782210.